user_mobilelogo

Vind jij het ook moeilijk om in de maand december op het juiste pad te blijven? Word jij ook in verleiding gebracht door al die zoete lekkernijen die in alle winkels op je af lijken te stormen? En kun jij er ook moeilijk van afblijven als er in huis allerlei snoep ligt?

Sinds ik De EetLijn volg, heb ik dat probleem niet meer en kan ik bewust kiezen om een keer te snoepen, waarna ik snel weer overstap op mijn gezonde eetpatroon, omdat ik me daar nu eenmaal veel fijner en fitter bij voel.

 

 

Maar wat doe je nou als je wél in verleiding wordt gebracht om meer te gaan snoepen?

 

Je kunt hier veel tips over vinden, zoals meer water drinken en zorgen voor gezonde alternatieven die ook heel lekker zijn. Maar ik wil je tips geven van een andere aard.

 

Mindset

Wist je dat je met je mindset een heleboel kunt doen om op je pad te blijven (vertaald: om niet helemaal uit je dak te gaan tijdens de feestdagen en in januari met 3 kg overgewicht te worden geconfronteerd)?

 

In de oertijd ging de mens op zoek naar zijn eten. Als hij eten vond, duurde het niet lang of hij kon opeten wat hij gevonden had. In ons oerbrein geldt dat nu nog steeds: als we iets zien, willen we het eten. Dat zit als het ware in ons geprogrammeerd.

 

1% wilskracht

Daarnaast heeft de mens maar heel weinig wilskracht (1%) tot zijn beschikking om tegen dat oergevoel in te gaan. Met al het aanbod dat ons door billboards, reclames etc. de hele dag door bereikt, is die wilskracht ongemerkt al gauw verbruikt. Dat betekent dat je wilskracht in de loop van de dag zo maar op kan zijn. Als je dan wat minder fit bent, of bv. vindt dat je na een dag werken wel wat lekkers verdiend hebt, kun je zomaar ten prooi vallen aan de verleidingen om je heen.

 

Zelf de regie houden

Maar… er zijn wel degelijk mogelijkheden om je hiertegen te wapenen en om zo toch zelf de regie te houden over je snoepgedrag. Gelukkig heb je de beschikking over je mindset, die van grote invloed is op hoe je de dingen tegemoet treedt, en vervolgens op hoe je je voelt. Hier komen de tips:

 

  1. Stop! Voel je lichaam!

    Vraag jezelf vóórdat je wil gaan snoepen af: "Heb ik wel écht trek? Of is er iets anders aan de hand? Hoe voel ik me? Moe, gefrustreerd, verveel ik me misschien? Of wil ik uit gewoonte iets in mijn mond stoppen?" Als je niet écht trek hebt, maar er iets anders aan de hand is, kun je daar iets mee doen. Alleen al aandacht daaraan schenken is vaak al genoeg. 

 

  1. Stop! Vraag jezelf: wil ik dit?

    Vaak beginnen we te eten uit gewoonte, zelfs zonder dat we het merken. Door een stop-moment in te lassen op het moment dat je op het punt staat om te gaan snoepen, word je je bewust van wat je wil gaan doen en kun je bewust kiezen. i.p.v. automatisch te gaan eten. En waar je een keuze hebt, houd je de regie in eigen hand. Je kunt dan bewust kiezen om wel of niet te gaan snoepen.

 

  1. Neem je DOEL voor ogen.

    Stel jezelf vóór de feestdagen een doel, bijvoorbeeld: ik wil op mijn gewicht blijven. Vraag jezelf als je wil gaan snoepen af: “Als ik nu gaat snoepen, zal ik mijn doel dan bereiken?” Door je even bewust te worden van je doel, zet je je brein op een ander spoor. Je last dan weer dat keuzemoment in en de gedachte aan jouw doel kan je helpen om de juiste keuze te maken. Als die keuze jouw doel ondersteunt, word je daar blijer van. Zoals je je misschien kunt voorstellen, kun je je dan zelfs beter gaan voelen door juist níet te snoepen. En je lichaam is je daar dankbaar voor. Een win-win situatie ... 😉.

 

  1. Je HOEFT GEEN GEVOLG te geven aan je snoepdrang!

    Door te beseffen: “Ik kan het hongergevoel verdragen” kun je je goed voelen door NIET te eten. Je kunt dan zeggen: Ik ben trots op mezelf dat ik me aan mijn plan heb gehouden; Ik ben goed bezig, want ik werk aan mijn doel! Deze gedachten zorgen ook voor een blij gevoel! Je weet natuurlijk dat je door te snoepen gelukshormonen in je lichaam aanmaakt. Maar op deze manier kun je zelf je gelukshormonen aanmaken door juist níet te snoepen. Misschien wel een tevredenheidshormoon, als dat bestaat 😊.

 

  1. Inzicht: de spanning die je voelt als je wil eten, verdwijnt met eten, maar ook als je besluit om niet te eten.

    Vóórdat je gaat snoepen, ervaar je in je lichaam een bepaalde spanning, die verdwijnt als je datgene wat je wil gaan eten in je mond stopt. Dit is een onbewust proces; je “moet” het gewoon eten en denkt daar verder niet over na. Als je eraan toegeeft, verdwijnt het gespannen gevoel. Maar wist je dat het honger/trekgevoel ook weer verdwijnt als je het gevoel even erkent en zonder te eten weer verder gaat? Dit was voor mij een echte eye-opener. En als dit gelukt is, geef je jezelf natuurlijk een groot compliment! Daardoor maakt je lichaam weer gelukshormonen aan.

 

  1. Bonustip

    Dit is misschien nog wel de meest effectieve tip: Bij hevige vreetlust: lees eerst op het etiket wat er allemaal voor ongezonde ingrediënten erin zitten! Dan vergaat de lust je wel 😊

Natuurlijk is er niets mis mee om met de feestdagen af en toe te genieten van allerlei lekkere dingen, zonder na te denken over je gewicht en gezond eten. Maar als je het een beetje in de hand wil houden, heb je nu een idee hoe je je mindset daarbij kunt gebruiken.

Ik wens je heel fijne feestdagen, en veel succes met de tips!

 

Hartelijke groet,

Karin

 

PS: heb je mijn 7 gratis recepten al aangevraagd? Klik HIER om ze aan te vragen!

 

 

Nieuwsbrief

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief